vtizedek ta mindjobban nõ az rdeklõds a pogny hitvilg irnt. Az emberek a valls gyakorlatiasabb, testre szabottabb vltozatait ignylik; olyasvalamit, ami nemcsak hitet ad, de az letminõsget is javtja. Az egyszerre gyakorlatias s spiritulis pogny valls s mgia messzemenõen teljesti ezeket az elvrsokat. A kelta s/vagy druida vallst rendszerint r, angol vagy walesi eredetûnek tartjk, pedig valamikor a keltk Eurpa nagy rszt benpestettk. Civilizcijuk nyomait Dl-Franciaorszgban csakgy megtalljuk, mint Spanyolorszgban, szakon a Nmetalfldn, a brit szigeteken s rorszgban. A kelta mgia gyakorlshoz nem szksges az itt lõ npcsoportokhoz val tartozs. Mindssze a kelta mitolgia s mgia irnti rdeklõdsre van szksg, meg mly kzssgrzsre a termszettel s annak erõivel. A kelta hitvilg a Fld s az elemi szellemek tiszteletben gykerezik, ez utbbiak mintegy a termszet leglnyegt alkotjk. A vilgunkat flptõ ngy alapelem: a fld, a levegõ, a tûz s a vz. A hajdani keltk behatan ismertk s tiszteltk a nvnyek s svnyok gygyt s mgikus tulajdonsgait. A Fld, a fk meg sajtos sziklaformcik energiaramait hasznltk fl varzslataikhoz. Ezek sorn megidztk az elemi szellemeket s az rek "kis npt", azaz a britek manit s tndreit. Legmlyebben azonban - s ebben szinte egyedl llnak az õsi npek kztt - a Nagy Anyt tiszteltk, az anya- s harci istennõket. Elmondhatjuk, hogy a keltk ama kevs npcsoport kz tartoztak, akik a rmai s keresztny beavatkozs elõtt ugyanolyan hatalmat tulajdontottak istennõiknek, mint isteneiknek. Ezzel nem azt lltjuk, hogy a tbbi pogny valls nem tisztelte a Nagy Anyt. Tzetesebb vizsglds utn azonban rjvnk, hogy a legtbb panteonban a frfi istensgek jobban szhoz jutottak, s nagyobb befolyst mondhattak maguknak. A nõi isteneknek megvolt a maguk kijellt helye ebben az istenvilgban, a frfi istensgek elsõbbsge ugyanakkor megfellebbezhetetlen volt. A kelta istennõk tisztelete s legendik nem utalnak msodlagos helyzetkre. Ez a mly tisztelet az egsz trsadalmat titatta. Kvetkezskppen a kelta nõket is megbecsltk, sok szemlyes joguk volt, magas rangot tlthettek be, s birtokaik is lehettek. A papnõket ugyancsak nagy becsben tartottk. A nõk nemcsak anyk voltak, de harcosok is, s egyenlõ jogokat lveztek a frfiakkal. Vajon ez a trsadalmi berendezkeds rtott-e a kzssg egsznek, vagy levont-e a frfiak rtkbõl? A trtnelem hatrozott nemmel felel erre a krdsre. A keltkat az vilg egyik legfejlettebb vallssal rendelkezõ, legharciasabb npcsoportjaknt tartjuk szmon, s csupn akkor gyengltek meg, amikor utat nyitottak a keresztnysg erõszakos terjeszkedse elõtt. Egy kelta lete tele volt varzslattal. tvsmunkik, ruhzatuk, hasznlati trgyaik s hajlkaik dsztsnek egybefond indi, kacskaringi is mgikus clt szolgltak; megtrtk a ront szem erejt, s visszakldtk a rontst a rosszakar fejre. A keltk gy tartottk, hogy isteneik brhol, brmikor megjelenhetnek, s az emberi fajnak mintegy ktelessge is, hogy szksg esetn segtsgl hvja az istenvilgot. Abban is hittek, hogy mindenkinek minden tõle telhetõt el kell kvetnie lete jobbtsra, ez pedig hatrozottan varzspraktikkat jelentett mind nagy, mind kis mretekben. Ennek megvalstshoz azonban egy keltnak folyamatos tanulsra, fejlõdsre volt szksge. Aki ma hatkonyan szeretn gyakorolni a kelta mgit, annak el kell sajttania a nvnyek s gygyfvek varzstudomnyt. Klns erejû kveket kell keresnik s szolglatukba bûvlnik, majd energiaraktrknt, fltve õrztt kincsknt babusgatniuk. Tisztelnik kell az elementlok s az elemek hatalmt, meg kell bartkozniuk velk, s a segtsgkrt kell folyamodniuk. Egyszval azzal az õsi isteni befolyssal kell lnik, amelyben a keltk hittek, s amely mindmig eleven haterõ. Mindenekelõtt azonban tl kell lpnik a valsg korbban alkalmazott szûks defincijn. jra kell gondolniuk, mi az, ami lehetsges, s mi az, ami nem; ha ezt teszik, elõbb-utbb rjnnek, hogy bizonyos varzsfogsok mellett semmi sem elkpzelhetetlen. E sajtos varzslatok egyttest nevezzk mginak. A mgia felfggeszti a kzzelfoghat vilgot, hisz a lthatatlanban, s flhasznlja azt, hiszen sztnsen rezzk ezeknek az erõknek a mûkdst. A kelta mgia teht nem tesz mst, minthogy szolglatba lltja a lthatatlant, s flhasznlja a termszet erõit az let jobbtshoz. A mgit nem tanulmnyozhatjuk laboratriumban, nem boncolhatjuk fl s helyezhetjk mikroszkp al. Felhasznli tudatban l, s mindennapjaikban rezteti hatst. A pogny mgia egyszerre gyakorlati szksgszerûsg s a vallsi let szerves rsze. A pognyok minden idegszlukkal a valsghoz ktõdnek. Rges-rgen rjttek, hogy akit nem nyûgznek le a mindennapok gondjai, az szabadabban foglalkozhat a magasabb rendû erõkkel, s ezek kszsgesebben szegõdnek szolglatba. Azt is tudtk, hogy az nll ember aligha irnythat, befolysolhat akarata ellenre. Itt az ideje, hogy a kelta mgia visszatrjen, s visszanyerje hajdani sarkalatos szerept. Egyre tbben elgedetlenek a hagyomnyos vallsokkal. Õk rg kitaposott, m az idõk folyamn benõtt s a hamissgtl thatolhatatlann vlt svnyeken indulnak el. De mr maga a keress is friss levegõt ramoltat a vallsi letbe, s megtiszttja az õsi svnyeket. S ha egyszer szabadd vlik az t, ismt rlelnk az õsi blcsessgre, s javunkra fordtjuk tantsait. A keresõk sikerre s gyarapodsra szmthatnak. Ez a siker ltvnyos lesz, s mindennapi letfeltteleiket is megjavtja majd. A pogny hitvilg kedvelõi rendszerint nem hajolnak meg az elfogadott trsadalmi normk elõtt, hiszen jtk õk, ttrõ gondolkodk, a blcsessg s a lelki fejlõds keresõi. Tudjk, hogy a szemlyes fejlõds s a kzvetlen letkrlmnyek jobbtsa ugyanolyan fontos, mint a lelki, spiritulis tkleteseds. A kiegyenslyozott szemlyisg s a siker - brhogyan hatrozzuk is meg - azok a mrfldkvek, amelyek az õsi svnyeket szeglyezik. |